2 نوامبر 2023- مقاله ی جدید منتشر شده در ژورنال Medicina، ارتباط قابل توجهی را بین شاخص تری گلیسیرید گلوکز (TyG) و ذخیره جریان کرونر (CFR) در بیماران مبتلا به دیابت بارداری(GDM)  نشان داده است.

این یافته‌ها، نقش بالقوه ی شاخص TyG و ذخیره جریان کرونری را در ارزیابی خطر قلبی عروقی(CV)  نشان می‌دهند.

دیابت بارداری، یک اختلال متابولیک شایع است که تقریباً 7 درصد از بارداری ها را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد که آن را به یکی از شایع ترین شرایط پزشکی در دوران بارداری تبدیل کرده است. ابتلا به دیابت بارداری با آزمایش خوراکی تحمل گلوکز در دوران بارداری مشخص می شود. شاخص TyG، نشانگر مقاومت به انسولین؛ و CFR، معیاری برای عملکرد ریز عروق کرونر؛ به عنوان شاخص‌های بالقوه ی خطر CV در حال ظهور هستند.

دکتر Serhan Ozyildirim، و همکارانش از گروه قلب و عروق دانشگاه استانبول در ترکیه، با هدف بررسی ارتباط بالقوه بین CFR و شاخص TyG در بیماران مبتلا به دیابت بارداری، این مطالعه مقطعی را انجام دادند.

این مطالعه شامل 87 بیمار مبتلا به دیابت بارداری(گروهGDM) و 36 فرد سالم (گروه کنترل) بود. شرکت کنندگان تحت آزمایش خون، ارزیابی بالینی و ارزیابی اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند. CFR با استفاده از اکوکاردیوگرافی داپلر در زمان استراحت و پرخونی ناشی از دی پیریدامول اندازه گیری شد. شاخص TyG به صورت لگاریتم طبیعی(تری گلیسیرید × گلوکز ناشتا / 2) محاسبه شد.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· تفاوت معنی داری از نظر سنی بین دو گروه وجود نداشت(5.3±34.1سال برایGDM در مقابل 4.9±33.1 سال برای گروه شاهد).

· شاخصTyG در گروه GDM به طور قابل توجهی بالاتر از گروه کنترل بود(0.1±4.6 در مقابل 0.4±4.3).

· ذخیره جریان کرونردر گروه GDM به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود(0.4±2.3 در مقابل 0.2±2.8).

· همبستگی منفی بین شاخص TyG و CFR مشاهده شد(= r0.624-).

· رگرسیون خطی شاخصTyG را به عنوان یک پیش بینی مستقل کاهش CFR نشان داد.

· تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان داد که شاخص TyG به طور مستقل مقادیر کاهش یافته CFR را پیش بینی می کند.

محققان نوشتند: تحقیق جامع ما شاخصTyG را به عنوان یک نشانگر بالقوه محوری و عملی برای ارزیابی خطر CV در گروه خاصی از بیماران مبتلا به GDM نشان داد.

آنها گفتند: در اصل، این یافته‌ها ما را به تصور آینده‌ای سوق می‌دهد که در آن استراتژی‌های مراقبت‌های بهداشتی شخصی‌سازی‌شده، که بر اساس شاخص TyG تدوین می‌شود، مدیریت شخصی و بهتری را برای خطر CV برای بیمارانی که با پیچیدگی‌های دیابت بارداری مواجه هستند، ارائه می دهد.

محدودیت ها شامل طراحی مقطعی این مطالعه است که محققان را از استنباط یک رابطه ی علیتی منع می کند. محققان به دلیل تمرکز تک مرکزی و حجم نمونه نسبتاً متوسط در این مطالعه، در تعمیم این یافته‌ها احتیاط را توصیه کردند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/tyg-index-and-coronary-flow-reserve-may-help-assess-cv-risk-in-women-with-gestational-diabetes-119546